Verliefd - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van LauraNaarPanama - WaarBenJij.nu Verliefd - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van LauraNaarPanama - WaarBenJij.nu

Verliefd

Door: Laura Boogers

16 Juli 2016 | Nederland, Schiphol

Dit was een dag waarvoor ik naar Panama ben gekomen. Het land heeft mijn hart nu al gewonnen.

Na vroeg wakker worden, rustig opgestaan en een lekker ontbijt is het plan voor vandaag om naar het andere appartement van Oscar te gaan dat aan zee ligt. De 5 kinderen zaten in een auto, ik kreeg de Aux-kabel. Muziek is voor Panamezen heel belangrijk. En eindelijk heb ik iemand gevonden die mijn muziek leuk vindt. Elk nummer was goed en we hebben heel het uur gepraat, gezongen, genoten van de muziek en genoten van het uitzicht. Toen we aankwamen bij het huis was het tijd voor het andere wat Panamezen belangrijk vinden; dansen. Ik ken nu alle dansstijlen die uit Panama en omgeving komen en het is heerlijk om te zien hoe deze mensen mee kunnen gaan in de muziek en het dansen. Iets waar ik mezelf heel erg in herken.
Toen de ouders aankwamen met tassen vol met eten werd er gelijk gekookt. Het eten is hier, tot nu toe, heel anders dan is Nederland maar wel ontzettend lekker. Met een volle buik en de box voor muziek gingen we zwemmen, omdat de hitte niet meer uit te houden was. Tegelijkertijd werd de BBQ al aangezet en rook je de heerlijke geur van het vlees tijdens het zwemmen. Langzaam verzamelde we met zijn alle rond de BBQ en hebben we weer heerlijk gegeten. Na 4 gangen was het plan om naar zee te gaan om daar uit te buiken en uit te waaien. Het zand was nog niet zo wit als gaat komen maar het was een prachtig uitzicht.
Terug op de camping gingen we iets doen waar ik in Nederland alleen maar van kan dromen; fruit plukken uit fruitbomen om het vervolgens zelf klaar te maken en op te eten. Een mango salade met zelf geplukte mango's. Het kan niet beter. Daarna nog genoten aan het zwembad van het laatste daglicht van de dag; het is hier om 7 uur 's avonds al donker.
En dan is het avond. Iedereen gaat bij elkaar zitten rond een tafeltje met eten. Al moe van de jetlag maar niet willen slapen omdat het zo gezellig is. En dat is wat me zo goed doet hier. Ze luisteren hier echt, ze willen onze taal leren, zijn nieuwsgierig hoe wij leven, wat we hebben meegemaakt en het komt zo oprecht over. Je wordt een deel van de familie en het voelt goed. We kennen deze mensen pas sinds vrijdagavond en het is nu zaterdag maar het voelt goed.
Uiteindelijk zijn we toch maar om 11uur gaan slapen want anders is onze energie voor morgen al weer op. Morgen kunnen we nog even genieten van waar we nu zijn en dan vertrekken we weer naar Panama Stad.

• 17 Juli 2016 - 18:51

Thomas:

Tof dat jullie het ook naar je zin hebben. Stiekem wel een beetje jaloers